U moru informacija nije lako pronaći one pouzdane i naučno utemeljene, a ima li boljeg načina za obeležavanje oktobra - meseca pravilne ishrane, nego promovisanjem praktičnog priručnika za zdrave životne navike. I to ne bilo kakvog!

Vodič za zdrave životne navike: ishrana i fizička aktivnost je prvi dokument ove vrste na srpskom jeziku, a tako obimnim priručnikom ne može da se podiči još mnogo svetskih država. I ono što je izuzetno važno besplatno je dostupan u PDF formatu (preuzmite ga na ovom linku).

Publikacija nudi informacije o tipovima ishrane, namirnicama i njihovom pravilnom odabiru, količini, kalorijskoj i nutritivnoj vrednosti i sugeriše adekvatan intenzitet i oblik fizičke aktivnosti za sve grupe stanovništva. Autori Vodiča su istaknuti stručnjaci u oblasti zdravlja i nutricionizma sa Univerziteta u Beogradu i Novom Sadu, Centra za zdravlje, vežbanje i sportske nauke i Zavoda za sport i medicinu sporta iz Beograda.

U istraživačkim fazama programa "Načini pravi izbor" utvrđene su loše navike koje se tiču ishrane i fizičke aktivnosti stanovništva Srbije svih uzrasta. Pokazalo se da skoro polovina stanovnika ima sedentaran životni stil, a većina nije dovoljno informisana o zdravim navikama. Upravo ovaj Vodič nudi razumljive i jednostavne savete i preporuke u skladu sa najvišim svetskim standardima.

"Deca i odrasli ne unose dovoljno voća i povrća, u njihovoj redovnoj ishrani nema dovoljno žitarica, mleka i mlečnih proizvoda, uz povećan unos masti i šećera.

Više od 50% populacije je predgojazno i gojazno. Iako postoje mnogi razlozi koji dovode do takvog stanja, dva su najznačajnija: neadekvatna ishrana i nedovoljan nivo fizičke aktivnosti. Mi to znamo, bavili smo se ovim istraživanjima više od 10 godina.

Pokušali smo da vidimo kakvo je stanje, a potom integrišemo sve informacije koje imamo i koristimo najbolje strane izvore koji su dostupni. Tako je nastao dokument koji će koristiti ne samo zdravstvenim radnicima, nego i građanima. Ovaj priručnik treba da posluži kao leksikon: da svako kada ima neku dilemu otvori naš Vodič i dobije odgovor na objektivan, pouzdan i kvalitetan način“, rekao je prof. dr Sergej Ostojić, inicijator i jedan od autora.  

Prva faza istraživanja za ovaj Vodič je bilo ispitivanje kakvo je stanje opšte informisanosti našeg stanovništva kada su ishrana i fizička aktivnost u pitanju.

"Obišli smo više od 50 mesta. Obišli smo decu u osnovnim i srednjim školama, radno zaposleno stanovništvo, penzionere u oko 20 različitih domova za stare. Želeli smo da znamo šta svi oni znaju, ne znaju bog zna šta, čega smo godinama i svedoci, ali smo želeli da izmerimo. Zatim smo prikupili najbolje informacije koje postoje iz oblasti ishrane i fizičke aktivnosti, objektivne, pouzdane, iz dobrih časopisa, iz vodećih svetskih asocijacija kao što je Svetska zdravstvena asocijacija, Komisija za javno zdravlje Evropske unije i još neke važne svetske smernice. To smo pretočili, adaptirali, preveli, zatim napravili prezentacije i još jednom posetili istu ovu populaciju, edukovali ih onome što stoji u vodiču i ponovo izmerili koliko se njihovo znanje promenilo. Dobili smo fantastične podatke, svi su oni željno čekali da dobiju ispravne informacije. Da bi sve to približili drugima, a ne samo učesnicima ove studije kojih je bilo 4.000, mi smo sve to pretočili u Vodič", dodao je Ostojić.

Sergej M. Ostojić ističe da ovo nije strog vodič koji sadrži savete koji moraju da se implementiraju doslovno kako piše.

"Ukoliko neko želi da sazna koliko treba da popije mleka ili pojede hleba u toku dana, u zavisnosti od pola, uzrasta, aktivnosti, on će prvi put na objektivan i ispravan način podržan najboljim naučnim informacijama saznati šta je zapravo njemu potrebno. Ako želi da zna koji su najbolji oblici fizičke aktivnosti za unapređenje zdravlja, on će naći veliki broj saveta koji se nalaze u drugoj polovini ove knjige kako da postane fizički aktivan.

Ima mnogo mogućnosti da se to prilagodi vašem načinu života, vašem obrascu fizičke aktivnosti i načinu ishrane. Ne morate da idete po preskripciju ishrane, ne morate da trenirate crossfit da biste bili zdravi, kada govorimo o opštoj populaciji.

Ako želimo da smanjimo učestalost hroničnih bolesti dobri saveti iz ove knjige će nam pomoći."

Ne možemo malo da jedemo, koliko možemo mnogo da sedimo

Vodič daje smernice za uravnoteženu ishranu i redovnu fizičku aktivnost, i sugeriše da iz ishrane nije dobro izbaciti bilo koju grupu namirnica, već samo ograničiti njihov unos na razumnu meru ili ih zameniti nekom poželjnijom alternativom.

"Preporučen je uravnotežen unos povrća, voća, žitarica celog zrna, mlečnih proizvoda, proteinskih namirnica. Pronalaženje balansa tj. pravilan odabir namirnica na osnovu kalorijske vrednosti i u skladu sa intenzitetom fizičkih aktivnosti, najbolji je način kontrole telesne težine. Jedan od objašnjenja zašto današnji svet pati od gojaznosti smanjenje, smanjenje, smanjenje energetske potrošnje. Ne možemo toliko malo da jedemo koliko smo krenuli malo da trošimo, odnosno mnogo da sedimo", navela je prof. dr Jagoda Jorga sa Medicinskog fakulteta u Beogradu.

Još jedna od autora Vodiča za zdrave životne navike, prof. dr Višnja Đorđić sa Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja Novi Sad istakla da je fizička aktivnost neophodna svim kategorijama stanovništva:

"Odraslim osobama se preporučuje minimalno 150 minuta umerene aerobne aktivnosti nedeljno, dok bi deca i mladi svakoga dana trebalo da su najmanje 60 minuta aktivni. Fizička aktivnost starijih osoba posebno je važna jer doprinosi očuvanju mobilnosti, boljem mentalnom zdravlju i raspoloženju.

Ne samo da može da produži život, već da budemo neko ko ima kvalitet života. Genetiku ne možemo da menjamo, ali možemo način ishrane i fizičku aktivnost. Kako? Dodajte još malo rekreacije. Na primer, ne morate odjednom da brzo hodate pola sata, već raspodelite u toku dana, a da ne bude kraća od 10-15 minuta. Nama treba ono što se zove aerobna aktivnost, primera radi ne može pilates za zameni bicikl, plivanje, šetnju, rolere...

Takođe, ne bi trebalo da prođe nijedan dan bez aktivnosti za jačanje velikih mišićnih grupa. U vodiču ćete pronaći preporuke i kako da sebe prevarite da odvežbate i kada vam se ne vežba."

Vodič je svojim sadržajem u skladu sa Nacionalnom kampanjom "Teži ravnoteži'" i kao takav podrška je Nacionalnom programu za borbu protiv gojaznosti Ministarstva zdravlja Republike Srbije. Izrada dokumenta usledila je nakon opsežnog istraživanja navika potrošača u okviru progama "Načini pravi izbor" uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja kao i Ministarstva omladine i sporta i Coca-Cola fondacije na globalnom nivou, a sve u želji da se doprinese naučnom i objektivnom pristupu istraživanju u oblasti ishrane.