Da li ste znali da 60% evropskih reka nije zdravo? Ili da su reke i slatkovodne močvare u svetu izgubile 83% svoje biološke raznolikosti od 1970-ih? Dok slavimo Svetski dan reka, razgovaramo sa Evom Hernandez, koordinatorkom WWF-ove Inicijative za žive reke WWF-a i Terezom Nurlander, direktorkom održivosti za Evropu Coca-Cole, o važnosti zaštite ugroženih evropskih reka.

Koliki je problem sa ugroženim rečnim sistemima i slatkom vodom u Evropi?

Eva: Znamo da 60% reka u Evropi nije zdravo. Neki bi mogli reći, „tako da je 40% u redu, to nije tako loše“, ali šta ako je 60% vašeg tela oštećeno ili 60% vašeg doma uništeno? Jasan znak štete koja je naneta rekama i močvarama sveta jeste da su izgubili 83% svoje biološke raznolikosti od 1970-ih. Zdravlje ovih slatkovodnih staništa utiče na našu vodu, hranu, energiju i našu sposobnost da se prilagodimo klimatskim promenama - to je ozbiljna tema. Dobra vest je da znamo kako da poboljšamo stvari. Moramo povećati svoje napore, dostići više ljudi i imati više kompanija, vlasti i građana posvećenih oporavku reka i prirode uopšte. Konačno, radi se o brizi za naš dom.

Tereza: Još uvek me zadivi cifra da je samo 3% svetske vode slatka voda. To je voda koju koristimo za piće, uzgoj useva i održavanje tolikog života. A ipak u Evropi, kako je rekla Eva, 60% reka - izvor toliko slatke vode - nema. Možeda se pitate „zašto je to važno Coca-Colu?“ Pa, voda je naš ključni sastojak. Podržava naše poslovanje i zajednice kojima služimo. Bez vode sve prestaje. Kako se ne bismo brinuli?

Neki bi mogli pomisliti da su Coca-Cola i WWF neobični partneri. Koja je tajna vaše saradnje?

Eva: Tajna je u tome što naša saradnja prevazilazi finansiranje: radi se o strateškoj, dugoročnoj viziji da zajedno napravimo stvarnu korist u korist ljudi, prirode i posla. Ono što WWF želi je da promeni način na koji funkcioniše svet. Želimo da promenimo status kuo. Ako smo u mogućnosti da utičemo na kompanije poput Coca-Cole da vidimo dobrobit rada na poboljšanju zdravlja reka i obnovi slatkovodnih močvarnih područja, tada zajedno možemo uticati i na druge kompanije. Ovo je posebno važno kod Coca-Cole, jer se ona smatra referentnom tačkom za toliko pitanja, pa zašto ne i za vodno upravljanje? Ako osvoje upravljanje vodom, slediće drugi.

Tereza: Voda je potrebna za uzgoj naših poljoprivrednih sastojaka. Koristi se u proizvodnji i neophodno je u našim proizvodima. I to je zajednički resurs: adekvatna, čista slatka voda je od vitalnog značaja za naše potrošače i zajednice u kojima žive. Ne možemo sami da postignemo svoje ambiciozne ciljeve za vodu, pa moramo da se udružimo sa ekspertnim partnerima. WWF je savršena kombinacija, jer kombinuju stručno znanje sa širokim lokalnim mrežama, zasučući rukave da bi obavili stvari u zajednici. Radimo sa organizacijama poput WWF-a da bi nam pomogle u postizanju naših ciljeva, ali takođe želimo da nas nauče i pomognu u izgradnji trajnih, održivih programa koji mogu pomoći da napravimo veliku razliku.


 

Kako je vaš rad zajedno doneo koristi obama stranama?

Eva: Ima tokom godina se mnogo promenilo. U to vreme pomogli smo Coca-Coli da razvije svoj pristup upravljanju vodama. Kad smo započeli, fokus je bio isključivo na Coca-Coli vraćanju vode koju koristi u svojim proizvodima prirodi. Tada je naša saradnja prerasla u uključivanje lanca snabdevanja, od vode u boci do vode korišćene za pravljenje sastojaka. Sada je Coca-Cola napredovala ka konceptu „prirodnog kapitala“, mereći širi uticaj svojih postupaka na prirodu. Sve je to proces koji je u toku, vidimo da pokušava integrisati ovaj holistički pristup u svoje aktivnosti. To je razlika između davanja novca i stvarno uključivanja održivosti u vaše poslovanje.

Tereza: Dozvolite mi da vam dam primer. Prvi put kada sam posetila jedan od naših projekata za nadopunu vode, u Hrvatskoj, sve oko mene izgledalo je prelepo. Ali tim WWF-a je rekao ne, reku je trebalo obnoviti. Nisam imao pojma zašto, pa sam ih zamolila da mi objasne kao da sam šestogodišnjak. Pojednostave. Kada je reč o slatkoj vodi i povezanosti biološke raznolikosti i klimatskih promena, vrlo je važno što razumijemo. Potrebni su nam stručnjaci poput WWF-a da bi to utvrdili. Mislim da smo na mali način pomogli WWF-u da promeni način na koji komuniciraju i objašnjava posao koji obavljaju i njegov značaj, angažujući više ljudi čineći njihovu poruku pristupačnijom.

Eva: Da, to je tačno. Coca-Cola je zvučnik za nas zbog svoje izvrsnosti u marketingu, zna šta ljudi žele i može nam pomoći da postignemo više nego što možemo sami. Coca-Cola nam takođe može pomoći da pojednostavimo i prilagodimo našu poruku za maksimalan uticaj. Mislim da je to simpatična simbioza i da je Svetski dan reka savršena prilika da se poveća količina.

Da li postižete ciljeve kojima ste se nadali?

Tereza: Naši rečni projekti sa WWF odigrali su veliku ulogu u pomaganju u ostvarenju naših ciljeva za nadopunu vode - vratili smo ogromne količine slatke vode u prirodu. Ali još važnije za mene je to što smo sa sobom doveli lokalne zajednice - u celini, ljudi podržavaju promene i razumeju zašto su potrebne. Zajednice mogu videti i osetiti korist i to je ono što je važno.

Eva: Da, kao i za količinu vode koju smo obnovili ili reke i močvare koje smo obnovili, veliki napredak koji smo postigli zajedno je u pomaganju ljudima da rade na drugačiji način, na primer poboljšavanjem prakse poljoprivrede ili korišćenja zemljišta. Ljudi su otporni na promene pa je često teško otvoriti svoj um inovacijama. A to važi i za lokalne kompanije i opštine. Za sve naše projekte sa Coca-Colom, uticaj je bio sličan u smislu promene perspektive i podsticanja ljudi da budu otvoreniji za nove ideje. To je ono što želimo da pomnožimo po Evropi i svetu.


 

Gledajući napred, mislite li da bi se naglasak vašeg rada mogao promeniti?

Eva: Fokus našeg partnerstva se neprestano razvija. Prilagođavanje klimatskim promenama sada logično dobija na značaju dok se svet budi u potrebi da se počne prilagođavati uticajima sveta koji se zagreva. Ali najvažnije je da radimo u dve brzine: moramo da nastavimo sa inovacijama i ujedno moramo uspešno skalirati ideje koje deluju. Ako želimo preokrenuti gubitak biološke raznolikosti i rešiti se niskog kvaliteta vode i nedostatka vode u evropskim rekama, moramo biti ambiciozniji i postići veće rezultate. Ima mnogo posla za kompanije, uprave, ali i za nevladine organizacije.

Tereza: Coca-Cola i WWF još rade sjajne projekte, ali mislim da bi apsolutno trebalo da pokušamo da angažujemo više ljudi, kompanija i zainteresovanih strana. Imamo sve dokaze o tome kako možete obnoviti slatku vodu i ko od nje može imati koristi. To nije raketna nauka! Ali da bismo to učinili u većem obimu, potrebno nam je više igrača da se uključimo. Kao kompanija, imamo moć da angažujemo naše potrošače, zaposlene, kupce, trgovačka udruženja, pa čak i vršnjačke kompanije. Možemo biti ponosni na ono što smo učinili, nastojati da učinimo više i izazovemo druge da ih prate.

Da li se suočavate sa izazovom da vodite računa o vodi, između ostalih problema zaštite životne sredine?

Eva: Definitivno moramo da unapredimo slatku vodu. Čujemo mnogo o klimatskim promenama, ali moramo podsetiti ljude da su zdrave reke i slatkovodni ekosistemi neophodni za pomaganje u prilagođavanju klimatskim promenama. Oni premeštaju vodu koja hrani naša polja i udovoljava našoj žeđi, neguju poplavna područja i obale i mogu delovati kao tampon u vreme ekstremnih suša i poplava. Reke su izvorišna srca naših krajolika, čine da se voda, energija, hranjive stvari i sedimenti kreću i doprinose našem kvalitetu života na bezbroj načina. Hitno je da to nikada ne zaboravimo i da radimo naporno kako bismo pokrenuli pitanje vode u medijskim i političkim programima - ona ​​je tu, ali ne toliko visoka koliko bi trebala biti. Kompanije poput Coca-Cole mogu da vam pomognu da to ostane u toku i angažira igrače koji zajedno mogu napraviti veću razliku.