Kada preko puta sebe imate vrlo uspešne i ostvarene poslovne žene koje vam potpuno iskreno priznaju da ni na kraju gimnazije nisu znale čime žele da se bave ili da kada su prvi dan došle na posao ništa nisu znale, a da se i u velikim korporacijama najviše ceni ko je kakva ličnost jer sve može da se nauči, onda sa manje strepnje dočekujete dan kada ćete fakultetski amfiteatar zameniti kancelarijom.

Drugi ciklus velikog nacionalnog projekta za mlade "Budućnost #za5" počeo je serijom zanimljivih i interaktivnih tematskih predavanja - "Poslovi #za5". Cilj ovih neformalnih razgovora je da ljudi iz prakse studentima i srednjoškolcima približe moderna zanimanja - šta se krije iza njihovih engleskih naziva i koji su oblici formalnog i neformalnog obrazovanja koji će im koristiti u izgradnji profesionalne karijere.

Tema prvog u nizu predavanja bili su odnosi sa javnošću, odnosno PR (Public Relations), koje je iako relativno “mlado“,  jedno od trenutno najpopularnijih zanimanja u svetu i kod nas. Jedna od govornica slatko je nasmejala prisutne na Ekonomskom fakultetu u Beogradu kada je rekla da je dok je ona studirala novinarstvo PR zanimanje bilo tek u povoju u Srbiji, ali da je svima izgledalo „sexy“ dok su gledali Samantu u kultnoj seriji „Seks i grad“.

Ipak, mnogo je ozbiljnije ono što danas rade Jelena Trninić (Public Affairs & Communications Manager, Coca-Cola Company), Tanja Tatomirović (CEE MC Communications & Philanthropies Lead, Microsoft, Sanja Tomić (Employees Communications & Engagement Manager, VIP Mobile), Natalija Racković (General Manager & Co-Owner, V+O Communication) i Jelena Parezanović (Posebni savetnik ministra državne uprave i lokalne samouprave).

Dobro ste primetili: sve njihove titule su na engleskom, a šta se krije iza tih misterioznih naziva pojasnile su studentima.

Sanja je objasnila kakva je razlika između ljudskih resursa i internih komunikacija i da u njen posao podrazumeva da u istom danu može da bude: novinar, urednik sadržaja na intranetu kompanije, konsultant, fotograf, da se bavi dizajnom...

Jelena Parezanović je priznala da je njen radni dan vrlo stresan, da ponekad traje do dugo u noć i da čak i kada se tušira u kupatilu drži mobilni telefon, ali da oseća veliku satisfakciju što ima priliku da radi na stvarima koje menjaju ljudima živote.

S druge strane, Tanja je rekla da u trenutnom opisu njenog posla, a vodi komunikacije za 24 različite zemlje i živi između Srbije i Nemačke, nema mnogo mesta za kreativu.

„Konstantno odgovaram na mejlove, bodrim ljude. Danas sam imala priliku da radim na 4 dokumenta i osećala sam se dobro što konačno mogu da pišem. Tako da od kreative nema tu mnogo. Imate mogućnost da probate različite stvari, da naučite kako funkcionišu velike kompanije, ali se mnogo uči i naporno je“, objasnila je Tanja Tatomirović, nesuđena policijska inspektorka i bivša nastavnica ustavnog prava građana, i dodala:

„Ne volim da dajem savete, jer nisam ih ni ja prihvatala. Nemojte očekivati da će vam bilo ko davati bilo šta na tacni. Moraćete sami da kopate, da istražujete mogućnosti, da hvatate sve što vam se pruža pa i uletu. Uvek sam se vodla sledećim: prihvatam sve šanse, možda i ne znam to da radim, ali naučiću.“

Istom devizom vodila se i Jelena Trninić, koju je otac odgovorio od ideje da bude prevodilac. Ona je završila Tehnološko-metalurški fakultet, da bi nakon posla u struci prešla u prodaju na nagovor kolege koji je verovao u nju.

„U momentu kada više nisam imala izazova, rekao mi je: biće ti teško prva 3 meseca, ali naučićeš sve. I zamislite mene inženjera, zaštitara... Prvi moj radni dan na poslu prodavca, ja 80% stvari o kojima su pričali na sastanku nisam razumela. Izašla sam odatle nikad uplašenija.“

Nakon 5 godina na toj poziciji napustila je firmu u kojoj je bila najuspešniji prodavac na teritoriji Balkana i imala potencijal da bude direktor prodaje zbog novog izazova – potpuno radnog mesta na kome je sama trebalo da kreira opis posla.

„Ja Coca-Colu volim kao proizvod od svoje 4. godine, i ako sam o nečemu maštala to je da radim tu. Neke odluke ne donosite racionalno, bez obzira što znate šta vas čeka. Ja sam sa se pozicije gde mi je tržište bilo u 28 zemalja vratila na lokalnu poziciju i to je bilo isključivo zbog odnosa sa ljudima, ti odnosi prave uspešne karijere.

Biti u Coca-Coli je divno i izazovno. Danas kada pogledam ciljeve koje imamo, pomislim: ovde sve supermeni moraju da rade, da bi ovo bilo isporučeno. Ali ciljevi su tu da bi se do njih stizalo, oni moraju da budu ambiciozni, to vas gura napred“, ispričala je Jelena i odmah je usledilo pitanje jedne studentkinje koliko je bitno da su vrednosti kompanije usklađeni sa vašim ličnim ciljevima, da biste imali želju da napredujete.

„Uvek sebi postavite pitanje: da li su to i vaše vrednosti, jer ako nemate spajanje u 70% vrednosti onda će vam to biti mučenje. Mi sada pričamo o modelima ponašanja koji podstiču rast i razvoj ljudi. Meni je vrlo bitna energija ljudi, jer sam u karijeri iskusila da svako može da savlada tehničko znanje. Tu se moje lične vrednosti poklapaju sa Coca-Colinim, gde se insistira na tome da ljudi budu radoznali, interesuju se za različite stvari, da ohrabruju druge ljude i prensesu svoje znanje drugima, kao i da je ok pogrešiti.“

Natalija je zaokružila čitavu priču porukama studentima da se potrude da teoretsko znanje pove, uspostavljaju granice ako žele da ih cene kao profesionalce i ne rade zbog plate, već da se takmiče sami sa sobom i da će plata i rezultati doći jer neko uvek sa strane posmatra vaš rad.

„U gimnaziji nisam imala pojma šta da upišem i čime ću se baviti. Želela sam da to bude malo psihologije, malo nešto da pišem, da budem u komunikaciji sa ljudima. Brat mi je rekao da bi trebalo da budem taksista, ali nisam ga poslušala. Upisala sam Ekonomski fakultet upisala samo i isključivo zbog marketinga. Mislila sam da ću da pravim samo i isključivo TV reklame.

Dok sam bila na fakultetu  zaista sam se trudila da seminarske i grupne radove iskoristim da budem u kontaktu sa realnošću. Ono što je lepota koju možete da dobijete na ovom fakultetu je tržišni način razmišljanja. Znam da ste prebukirani brojnim radovima, predavanjima, seminarskim i ispitima, ali potrudite se da teoretsko znanje povežete sa praktičnim. Kada god sam imala rad potrudila sam se da kontaktiram PR i marketing sektore kompanija ili agencija. Verovali ili ne, svi ti ljudi su imali pola sata vremena da sa mnom podele svoje znanje i to je bilo od nemerljive koristi za dalju karijeru“, ispričala je Natalija.

Ovo su samo segmenti onoga što su studentima ispričale dve Jelene, Tanja, Sanja i Natalija, a video sa prvog događaja “Poslovi #za5” nove sezone programa “Budućnost #za5” pogledajte u nastavku.


Na istoj adresi saznaćete i informacije o narednim dešavanjima.