Zvanična statistika pokazuje da populacija uzrasta od 18 do 30 čini više od petine nezaposlenih u Srbiji. Konkretno, reč je o cifri od 150.000 sposobnih ljudi koji traže zaposlenje u multinacionalnim kompanijama ili državnom sektoru. Iako se obrazovanje u Srbiji menja i napreduje, mladi pokazuju interesovanje da se usavršavaju i steknu nove veštine koje ne mogu putem formalnog obrazovanja.

Šta smo mi uradili tim povodom?

Više od oko 200  studenata prošlo je program prakse Coke Summership, a njih 50 je proteklih godina dobilo zaposlenje Coca-Cola sistemu.

Samo u prva tri meseca nakon završetka prošlogodišnjeg programa Coca-Cola podrška mladima, koji je prošlo 1.500 mladih iz Srbije, njih 147 se zaposlilo, 38 je krenulo na praksu, a 302 je nastavilo usavršavanje.

Do sada je oko 5.000 tinejdžera iz 70 srednjih škola u 11 gradova širom Srbije, prošlo kroz više od 230 različitih aktivnosti tokom prve godine realizacije programa Budućnost #za5.

U prilog uspesima ovih programa, sada objedinjenih u platformu Coca-Cola mladima, više od brojki govore utisci učesnika.

Prenosimo vam samo neke od priča mladih koji žele da se usavršavaju.

Umetnik u ljudskim resursima

Beograđanin Dušan Štrbac je još kada je upisao gimnaziju shvatio da mu je potrebna dodatna podrška jer je bio izuzetno povučen. Kako bi razvio veštine komunikacije, prezentacije i rad u timu počeo je da se bavi omladinskim pozorištem što ga je usmerilo na umetničko obrazovanje.

Tokom studija produkcije u umetnosti i medijima shvatio je da to ipak nije nešto čime želi da se bavi. Krenuo je da proširuje vidike i traži nove prilike, što ga je dovelo do RISE management trainee programa namenjenog diplomcima i mladima sa manje od dve godine radnog iskustva.

“Oduševilo me je što te od prvog dana u Coca-Cola HBC doživljavaju ravnopravnim: dobijaš konkretne zadatke koje moraš da izvršavaš i konkretne rezultate koje moraš da ostvariš i jednostavno svi očekuju da ćeš da se snađeš u tome. Ali imaš vrlo veliku podršku što od strane sektora u kome radiš, što od strane mentora“, kaže Dušan i dodaje:

“Iako  vrlo intenzivno, to je istovremeno veoma uzbudljivo okruženje za mladu osobu koja ima potencijal i želi da se razvija. Pored redovnog posla izloženi ste dodatnim treninzima, internacionalnim projektima, intenzivnim obukama i jednostavno na svakom koraku ste izazvani, kako biste dali svoj maksimum i ostvarili pun potencijal. Cilj nikada nije nedostižan, samo treba otkriti put do njega.“

Dušan Štrbac je trenutno na poziciji supervizora u sektoru Ljudskih resursa, zadužen za organizacionu kulturu i brendiranje poslodavca. Pred njim je zadatak da potvrdi ono što je pokazalo istraživanje Infostuda, u kome je učestvovalo 10.000 ispitanika, a to je da je Coca-Cola najpoželjniji poslodavac u Srbiji.

“Nakon programa sam unapređen. Vodim tim od dve mlade vrlo sposobne osobe kojima sada ja treba da prenesem znanje. Rekao bih sam spreman za to. Imam trenutno dva izazova: da nastavim vođenje tima i da pozicioniram ovu kompaniju kao najpoželjnijeg poslodavca.“

Rad na stvarnim projektima

Nišlija Dušan Gavrilović je završio međunarodni menadžment na Ekonomskom fakultetu i bio je zadovoljan teorijskim znanjem koje je stekao, ali je još tokom studiranja uvideo da će mu prilikom konkurisanja za posao biti potrebno i praktično znanje. To ga je podstaklo da se prijavi za Coke summership program, koji godišnje okuplja 30 talentovanih studenata i omogućava im da akademsko znanje tokom šest nedelja upotpune praksom.

“Osnovni cilj mi je bio da vidim kako sve to izgleda iz prve ruke, da prilikom kontakta sa realnim biznis svetom steknem veštine: kakav je način komunikacije u bizni svetu, kako se dolazi do rezultata, na koji način i uz kakva znanja. Ljudi u Coca-Coli su dosta otvoreni za saradnju, tako da sam prikupio mnogo informacija iz realnih projekata gde su rezultati obavezni, a mi učimo kako da do njih dođemo na ispravan i pozitivan način. Sve to mi je mnogo značilo za početak karijere“, smatra Dušan.

On je jedan od četvrtine mladih koji su nakon prakse postali naši novi zaposleni. Gavrilović je od novembra 2016. na poziciji Field Sales Management Trainee.

“Naučio sam kako sebe da prezentujem u realnom biznisu. Sada imam mnogo više samopouzdanja i vere u svoje mogućnosti, kao i veština koje sam jedino mogao praktičnim putem da dobijem. Izuzetno sam zadovoljan.“

Nakon svog vrlo pozitivnog iskustva Dušan Gavrilović se nada da će biti još ovakvih programa i da će se više kompanija ugledati na Coca-Colu, kako bi mladi imali lepu budućnost pred sobom.

Posle dobrih ocena - biznis plan

Ivana Popović je nakon gimnazije u Lazarevcu završila Visoku tekstilnu strukovnu školu za dizajn, tehnologiju i menadžment u Beogradu i sa prosekom 9.7 bila jedan od najboljih studenata generacije, ali priznaje da je posle toga “i pored svog znanja bila vezanih ruku“.

“Jednostavno, nisam imala preduzetnički duh. Nedostajali su mi samopouzdanje i poznavanje administracije, da bih mogla da pokrenem sopstveni posao. Kada sam videla informaciju o radionicama Coca-Cola podrška mladima pomislila sam: ko bi mogao bolje da mi pruži neophodna znanja u tom trenutku, nego jedna tako velika kompanija?!“

Najveći utisak za Ivanu je bilo što su trodnevne interaktivne radionice za unapređivanje ličnih veština i sticanje praktičnih znanja bile zabavne i kreativne, sa mnogo pozitivne energije.

“Dobila sam samopouzdanje, koje sam uvek potiskivala. Pre radionica nisam bila timski igrač. Uvek sam težila da sve što mogu radim sama i mislila da me drugi samo koče. Tamo smo odmah imali zanimljive vežbe u timovima, iako prethodno nismo jedni drugima ni imena znali“, priseća se Ivana Popović.

Danas ona ima svoj modni brend haljina, a upravo je na radionicama u okviru Coca-Cole podrške mladima naučila kako da napiše biznis plan, kako da još bolje komunicira i prezentuje svoju biznis ideju.

Iskustvo iz prve ruke

Beogradski gimnazijalac Strahinja Radovanović još od prve godine srednje škole razvija svoje komunikacijske veštine i već sada zna da će upisati Fakultet političkih nauka, jer želi da se bavi međunarodnim odnosima, međutim privukao ga je projekat Budućnost #za5.

Prisustvovao je predavanjima o modernim zanimanjima, gde su srednjoškolci iz prve ruke mogli da saznaju kakav je svakodnevni posao Community Managera, Key Account Managera, PHP Programera, Account Managera, UX/UI dizajnera... i kako su do tih pozicija stigli.

“Redom smo prolazili kroz zanimanja koja su danas tražena i koja postoje u svim velikim kompanijama: PR, prodaja, finansije, marketing... Ovo je moje prvo iskustvo takvog tipa. Svi mi pozajemo ljude koji rade u multinacionalnim kompanijama, da li su nam prijatelji, rođaci... ali tada smo prvi put pričali sa tim ljudima šta oni zapravo rade“, istakao je Strahinja i dodao:

“Radionice su zaista bile specifične, jer to nije škola i klupe, nego mi imamo apsolutnu komunikaciju sa tim predavačima. Nakon radionica mi smo se sa njima i družili, razmenili kontakte... Bila je potpuno sjajna energija i nismo se osećali kao da smo u školi, tako da verujem da je i to zaslužno što zašto smo se iznova vraćali.“

Nacionalni projekat Budućnost #za5 ima ambiciozne planove da do 2019. godine obuhvati 30.000 srednjoškolaca i studenata, koje će osposobiti i motivisati da budu aktivniji u pronalaženju posla kroz interesantna predavanja, zabavne i edukativne radionice i rešavanje studija slučaja. Uskoro ponovo kreću: predavanja o modernim zanimanjima, radionice #za5, započinjanje poslovanja – startuj #za5, rešavanje studija slučaja, dani karijere...