Pre nego što je krenuo u veliku Coca-Cola gastro avanturu Srbijom Ivan Marković je znao da pripremi mnoga ukusna jela, ali ne i samsu sa trljanicom, urdu, belmuž, bungur, pihtije od boba... To čak ranije nije ni okusio!

Zajedno sa radio voditeljem Filipom Ugrenovićem obišao je Srbiju uzduž i popreko, putovali su najrazličitijim prevoznim sredstvima da bi stigli do Vranja, Bojnika, Leskovca, Pirota, Aleksinca, Potpeća, Ljiga, Rogljeva, Vršca, Zrenjanina, Sumrakovca kod Boljevca i Debeljače, ali se isplatilo. Na svakom mestu su ih raširenih ruku dočekale raspoložene domaćice koje su im otkrivale recepte za autentična jela iz njihovog kraja. Išli su sa njima u baštu, u nabavku namirnica, kuvali na Smederevcu iako je napolju bilo 40 stepeni... sve to da bi na kraju uživali u specijalitetima i čaši hladne Coca-Cole.

Za sve to vreme Ivan je marljivo beležio recepte tradicionalnih jela i razmišljao kako da ih osavremeni i otrgne od zaborava. A posle više puta isprobavao, dok nije došao do savršenog recepta. Priča o hrani i lokalnim običajima uz mnogo radosti uobličena je u projekat "Nezaboravni ukusi Srbije".

Osim 12 epizoda, koje možete da pogledate na Facebook stranici i YouTube kanalu kompanije Coca-Cola, sada su tradicionalna srpska jela sa modernim varijacijama dokumentovana u jedinstveni kuvar, izrađen u ograničenoj seriji. Ukupno 24 recepta.

"Nakon što su odgledali serijal javljali su mi se i znani i neznani da mi kažu kako su oduševljeni idejom da obiđemo mnoge delove Srbije i otrgnemo od zaborava stare recepte. Bilo je i komentara poput "nisam ni znao da se ovo sprema kod nas" ili "nikada se ovoga ne bih setila", ali smo istovremeno i razbili predrasudu da sva naša jela zahtevaju dugu pripremu da bi bila kvalitetna", ispričao nam je Ivan.

Kulinarski entuzijasta nam je priznao da čak 11 od ukupno 12 jela koje je sa domaćicama pripremao nikada ranije nije probao. Kaže da je upoznavanjem svakakog novog mesta i običaja koje neguje lokalno stanovništvo, sve više spoznavao lepotu različitosti Srbije, koja se oslikava i na trpezi.

"Mojim zemljacima iz Šumadije kuhinja istočne deluje vrlo egzotično. Kako sam išao južnije i istočnije dolazio sam do nekih dosta nežnih, laganih, sofisticiranih jela i upravo rušio predrasude da je srpska kuhinja teška i prepuna mesa. Naprotiv. Ljudi treba da prate sezonske namirnice i samo da budu dovoljno radoznali u istraživanju pijaca i kako bi neku namirnicu mogli da iskoriste. Podsećam da je naša kuhinja interesantna, ali ne zahteva korišćenje skupih namirnica. Samo ta radoznalost naših ljudi može da obogati njihove trpeze, a da ne ošteti previše budžet", tvrdi Ivan.

Nakon susreta sa našom ekipom i snimanja serijala neke od domaćica odlučile su da postanu jutjuberke, neke razmišljaju da postanu blogerke, a Ivan Marković jela koja je naučio da sprema tokom prošlog leta sada često posluži svojim prijateljima kao glavno jelo ili zakusku.

Heklani i štrikani bilbordi izbliza

U spajanju tradicionalnog i modernog, kompanija Coca-Cola se nije zadržala samo na zaboravljenim jelima već je inspiraciju pronašla i u starim zanatima. Uz pomoć vrednih žena kreirali smo četiri četiri unikatna, ručno rađena  bilborda koji su bili postavljeni na Zlatiboru, u Sremskoj Mitrovici, Pirotu, Kragujevcu i do pre nekoliko dana, u Negotinu.

Pleteni, štrikani, tkani i heklani bilbordi, koje su izradile žene iz različitih krajeva Srbije sada su u Konaku kneginje Ljubice, tako da će svi posetioci Noći muzeja u Beogradu moći da ih vide 19. maja. Osim toga, imaće priliku da se i lično oprobaju u starim zanatima i upoznaju se sa interesantnim činjenicama o Srbiji.

"U želji da spojimo najbolje: tradiciju i nasleđe, kulturu, stare zanate, zaboravljena jela i oživimo ih kroz ovu jedinstvenu savremenu gastronomsko-umetničku avanturu, podržali smo prave vrednosti i time još jednom pokazali da smo kao kompanija usmereni na stvaranje boljeg sveta oko nas", izjavila je  Tanja Petrović, marketing direktor Coca-Cola Srbija.