Cilj:

Smanjiti potrošnju vode u proizvodnji za 25% do 2020. godine u poređenju sa 2010. godinom.

Rezultati:

Na pravom smo putu. U 2016. godini smanjili smo potrošnju vode za 2%. Ovo predstavlja poboljšanje za ukupno 13% od 2010. godine i 27% od 2004. godine, kada smo počeli da beležimo rezultate u potrošnji vode kao sistem koji posluje globalno.

_______________________________________

Efikasnija potrošnja vode

Potrošnja vode u okviru celog sistema se konstantno smanjuje već 14 godina zaredom. Kada smo započeli ovo putovanje 2004. godine, koristili smo 2,7 litara vode za proizvodnju 1 litra proizvoda. To znači da se 1 litar vode nalazi u proizvodu, a ostalih 1,7 litara se koristi u procesu proizvodnje – uglavnom za čišćenje opreme i mašina.

Danas koristimo 1,96 litara vode za 1 litar proizvoda i  radimo na tome da smanjimo taj broj na 1,7 litara po litru proizvoda (što bi bilo poboljšanje od 25%) do 2020. godine.

Ali, šta to u stvari znači?

U 2016. godini smo iskoristili oko 303,65 milijardi litara vode za proizvodnju oko 155 milijardi litara proizvoda (npr. napitaka Coca-Cola, Diet Coke, Coke Zero), što znači da smo potrošačima prodali oko 166.5 milijardi litara gotovih proizvoda. Obim prodaje je veći od obima proizvodnje uglavnom zato što prodaja podrazumeva celokupan obim prodatih točenih napitaka. Upotrebili smo oko 148,7 milijardi litara vode u svom proizvodnom procesu da bismo napravili tih 155 milijardi litara proizvoda.

To je definicija efikasnosti potrošnje vode – koliko vode se koristi da bi se napravio naš proizvod.

Za 2020. godinu imamo ozbiljan cilj. Dobre vesti su to što smo na putu da ga ostvarimo, a u mnogim delovima sveta smo ga ostvarili pre roka. Naime, u Sjedinjenim Američkim Državama, Meksiku, Južnom Pacifiku, Zapadnoj Evropi i Turskoj imamo punionice koje već koriste 1,7 litara vode ili manje za litar proizvoda. Neke koriste samo 1,4 litara vode po litru proizvoda.

Po rezultatima u smanjenju potrošnje vode, mi se ubrajamo među vodeće kompanije u industriji napitaka prema nedavnom izveštaju koji je izradio Beverage Industry Environmental Roundtable.

Šta podrazumeva "vodeni otisak"

Glavni pokretač u poboljšanju naše efikasnosti potrošnje vode je smanjenje ili eliminisanje upotrebe vode u procesu proizvodnje. Tokom godina uložili smo značajna sredstva u nove tehnologije i operativne procedure koje zamenjuju ili smanjuju korišćenje vode u našem procesu  proizvodnje. Da bismo uveli nova poboljšanja, moramo da razumemo gde se voda koristi i gde imamo prostora za poboljšanja.

Ostavljanje vodenog otiska – pristup kojim se procenjuje ukupna količina vode u proizvodnji proizvoda – pomaže nam da proširimo svoj pogled na to kako se voda koristi širom naših procesa proizvodnje i lanca snabdevanja. Naša istraživanja su pokazala da oko 80% ukupnog vodenog otiska naših proizvoda potiče iz našeg lanca nabavke poljoprivrednih sastojaka.

Kao osnivački partner mreže Water Footprint Network, sarađivali smo sa WWF, The Nature Conservancy i drugim ekološkim organizacijama da bismo procenili koliko vode se nalazi u našim proizvodima, ambalaži i sastojcima, kako bismo na osnovu toga bolje razumeli kako to utiče na naše poslovanje i radili na smanjenju uticaja.

U saradnji sa The Nature Conservancy objavili smo izveštaj Procena vodenog otiska proizvoda: praktična primena u korporativnom očuvanju voda, koji se fokusirao na korisnost i praktičnu primenu metodologije vodenog otiska da bismo razumeli upotrebu vode kroz ceo lanac vrednosti i utvrdili koliki je uticaj te upotrebe vode i šta treba da preduzmemo povodom toga.

Studije vodenog otiska su sprovedene u vezi sa sledećim Coca-Cola proizvodima i sastojcima:

  • Coca-Cola® u 0,5 litarskoj PET ambalaži koja se proizvodi u Holandiji;
  • šećer od šećerne repe kojima se snabdevaju punionice Coca-Cola Europe; i
  • sok od pomorandže koji se proizvodi za tržište Severne Amerike.

Najveći deo vodenog otiska proizvoda koji su ove studije procenjivale bio je na terenu, a ne u fabrikama, što je omogućilo veću angažovanost i saradnju direktno sa dostavljačima poljoprivrednih sastojaka u cilju promovisanja održive upotrebe vode. Delimično vođeni ovim procenama, danas se naše studije fokusiraju na "plavi", "zeleni" i "sivi" vodeni otisak šećernih trski, soka od pomorandže i Coca-Cola® napitka kako bi nam pomogle da odredimo potencijalni uticaj na održivost u regionima uzgoja.

Rešavanje pitanja količine vode koja se koristi za uzgoj sastojaka naših proizvoda nije dovoljno; potrebno je i da se bavimo uticajem tog korišćenja vode. Taj uticaj je važno razumeti zato što veliki vodeni otisci mogu da budu održivi u oblastima bogatim vodom, dok veoma mali vodeni otisci mogu da naruše održivost na mestima gde vode ima malo.

Jasno razumevanje uticaja u ekološkom smislu nam obezbeđuje bolje smernice za određivanje prioritetnih pitanja. Coca-Cola Europe je predložila metodologiju za procenu održivosti vodenog otiska koja uzima u obzir i uticaj i količinu vode. Ovde možete da saznate više o tome. Takođe pročitajte sledeći odeljak i odeljak pod nazivom Održiva poljoprivreda u našem Izveštaju o održivosti za više detalja o našem radu sa dobavljačima.

Pogledajte i Izveštaj o održivom poslovanju kompanije Coca-Cola HBC Srbija za 2016. godinu.

Fokus na održivim poljoprivrednim praksama

Jula 2013. godine javno smo se obavezali na održivo snabdevanje glavnim poljoprivrednim sastojcima: šećerom iz šećerne repe i trske, visokofruktoznim kukuruznim sirupom, stevijom, čajem, kafom, pomorandžom, limunom, grožđem, jabukom, mangom, pulpom i papirnim vlaknima za ambalažu, palminim uljee i sojom. Istovremeno smo javno objavili svoje Vodeće principe održive poljoprivrede (SAGP), koji su izrađeni tokom nekoliko godina u saradnji sa našim NVO partnerima, partnerskim punionicama i dobavljačima. S obzirom na to da je poljoprivredni lanac nabavke kompleksan, a svaki sastojak drugačiji, ovi principi definišu naša očekivanja koja se odnose na ceo lanac nabavke, u skladu sa našim ciljem za 2020. godinu.

Voda koja se koristi u našem procesu proizvodnje se uvek adekvatno prerađuje i vraća u prirodu na niovu koji podržava vodeni svet. Ukupan obim prodaje, koji obuhvata vodu u proizvodima koje izlaze iz naših punionica, jeste ono što pokušavamo da obnovimo u okviru svojih projekata za vode u zajednici (npr. pristup ispravnoj vodi i pošumljavanje).