Kompanija Coca-Cola objavila je 31. avgusta 2018. da je postigla konačni dogovor o kupovini Costa Limited, koja je osnovana u Londonu 1971. godine i postala je veliki brend kafe širom sveta.

Kupovina kompanije Costa iz matične kompanije Whitbread PLC vredi 5,1 milijardu dolara i Coca-Coli će ponuditi jaku platformu za kafu širom Evrope, Azije, Pacifika, Bliskog istoka i Afrike, uz mogućnost dodatnog širenja. Costa predstavlja vodeći brend sa gotovo 4.000 maloprodajnih objekata u kojima rade visoko obučeni baristi, aparatima za kafu, najsavremenijim pržionicama Kosta i kafama za kućnu upotrebu.

Ovim povodom Džejms Kvinsi, predsednik i generalni direktor kompanije Coca-Cola, napisao je autorski tekst koji prenosimo u celosti.


Mi u kompaniji Coca-Cola nastavljamo da se razvijamo kao sveobuhvatni proizvođač napitaka. To znači da prodajemo Coca-Colu, naravno, ali i mnogo više od toga.

Danas smo preduzeli još jedan važan korak ka cilju da postanemo sveobuhvatni proizvođač napitaka kakav želimo da budemo.

Coca-Cola je postigla konačan dogovor o kupovini kompanije Costa Limited sa sedištem u Velikoj Britaniji i poslovanjem u najvećem delu Evrope, Afrike, Bliskog istoka i azijskog Pacifika. Nakon ispunjenja uobičajenih završnih uslova, očekujemo da transakcija bude okončana u prvoj polovini 2019. godine.

Zašto Costa? I zašto baš sada?

Hajde da počnemo od najjednostavnijeg pitanja, a to je: zašto baš sada. Zato što nam kafa pomaže da uđemo na tržište toplih napitaka. Kafa je jedna od kategorija napitaka sa najvećom stopom rasta u svetu koja iznosi 6 odsto. To je takođe kategorija sa mnogo različitih elemenata, od aparata za kafu, preko kafeterija, pržene i mlevene kafe, instant kafe, do kafe u zrnu i kapsulama.

Jednom rečju, kafa je veliki biznis sa mnogo formata. Takođe je izuzetno fragmentiran biznis. Nijedna kompanija na svetu nema jaku poziciju u svim segmentima kafe. A tu spada i Coca-Cola. Imamo odlične brendove kao što su gotova Georgia kafa u Japanu, ali Coca-Cola nema širok, globalni asortiman u ovoj rastućoj kategoriji.

Danas, uz rast kategorije kafe i toplih napitaka, važnije je nego ikada da Coca-Cola ozbiljno i značajno investira u ovu kategoriju, zato što je to neophodno da bismo potrošačima ponudili više napitaka koje žele, što zauzvrat pomaže našim potrošačima.

Znači, zašto Costa? Zato što se Costa dobro uklapa – i predstavlja najbolji način – da Coca-Cola svom postojećem sistemu doda globalnu platformu u kategoriji kafe.

Želim da objasnim zašto koristim reč „platforma” a ne „brend”. Platforma znači da Costa nije samo jedna stvar. Nije samo brend. Nije samo maloprodaja. Nije samo kompanija sa aparatima za kafu. Nije samo proizvođač pržene kafe.

Platforma predstavlja sve ovo i još više. Costa je platforma sa odličnim lancem nabavke kafe, pržionica svetske klase, sa jakom maloprodajom i sistemom aparata za kafu. Costa ima čvrstu poziciju u mnogim zemljama i mnogim ključnim distributivnim kanalima biznisa sa kafom.

I da, sjajan je brend. Znam da mnogima nije poznat Costa, naročito ako žive u Severnoj i Južnoj Americi, gde Costa nije deo tržišta. Ali Costa ima bogato nasleđe, naročito na svom matičnom tržištu u Velikoj Britaniji, gde je vodeća kompanija u sektoru kafe.

To znači da će kupovinom Coste, Coca-Cola ući na maloprodajno tržište u određenim delovima sveta.

Ovde ima par elemenata koji su bitni. Radnje su važne za prodaju, naravno, ali su takođe ključne za razvoj brenda, koji tako može da bude još uspešniji van sopstvenih radnji, na primer preko kanala neposrednog konzumiranja.

Costa ima sistem za svežu espreso kafu pod nazivom Costa Express. Na tržištu trenutno postoji više od 8.000 aparata. Uočili smo priliku da proširimo ovaj sistem na kanale neposrednog konzumiranja i iskustva.

Costa ima vrhunsku prženu i mlevenu kafu za restorane i kafee. Coca-Cola sistem ima ogroman domet preko brojnih kanala, tako da vidimo potencijal u širenju svoje ponude ovih kvalitetnih rešenja Costa kafe svojim postojećim potrošačima. Ovi veliki kapaciteti će nam takođe omogućiti da proširimo ponudu za konzumiranje kod kuće.

I na kraju, Costa nudi sjajne mogućnosti u segmentu gotovih napitaka. Coca-Cola puni i pakuje kafu na nekoliko tržišta – kao što je Georgia kafa u Japanu. Brend Costa ima potencijal za širenje u segmentu gotove kafe na brojnim svetskim tržištima.

Da zaključim, poslovanje Coca-Cole i Coste se odlično dopunjuje. Costa nudi Coca-Coli najbolje mogućnosti da kreira vrednost u kategoriji kafe. Zajedno možemo da budemo bolji.

Ovo nije ona vrsta kupovine gde tražimo mesta gde možemo da uštedimo troškove u poslovanju. Kupujemo Costu da bismo razvijali biznis i svoje učešće u ovoj kategoriji.

Meni je izuzetno bitno da Costa ostane Costa. Vodićemo Costu po svom uspešnom modelu koji je povezan ali ne i integrisan. Costa je za nas potpuno drugačiji biznis i želimo da njegovi zaposleni – od menadžera u Velikoj Britaniji do barista u kafeterijama širom sveta – znaju da poštujemo i cenimo njihovu stručnost.

Ovo je vreme neverovatno brzih promena u našem sektoru. Drago mi je zbog Coste zato što može da pomogne Coca-Coli da postane još bolja. Zajedno, Coca-Cola i Costa će preduzeti još jedan veliki korak ka razvoju sveobuhvatnog proizvođača napitaka.