Fondacija Coca-Cola darivala je više od milijardu dolara zajednicama širom sveta od svog osnivanja 1984. godine, izjavio je izvršni direktor kompanije Coca-Cola Džejms Kvinsi na 15. godišnjem okupljanju “Crime is Toast” koje organizuje Fondacija policije Atlante.

Tokom svog izlaganja Kvinsi je takođe najavio grant od 2 miliona dolara za podršku programima za razvoj mladih u kampanji ove fondacije “Vision Safe Atlanta”. Sredstva će podržati napore za smanjivanjem krivičnih dela maloletnika i pomogne mladima da uspeju u životu. Jedan od tih programa je i Omladinski centar At-Promise, kroz koji je podršku dobilo više od 300 mladih ljudi iz rizičnih grupa da dobiju diploma srednje škole, nastave obrazovanje i pronađu karijeru koja će ih ispunjavati.

Osim što služi svom rodnom gradu Atlanti, Fondacija Coca-Cola je u proteklih 30 i više godina dostigla više od 655 miliona ljudi širom sveta kroz podršku više od 2.400 organizacija sa fokusom na zaštitu životne sredine, osnaživanje žena i unapređivanje zajednica.

Razgovarali smo sa Helen Smit Prajs, predsednicom Fondacije Coca-Cola, o globalnim ciljevima i značaju ulaganja u zajednicu.

Koja je misija i vizija Fondacije Coca-Cola?

“Kao filantropska ruka kompanije Coca-Cola, Fondacija Coca-Cola je fokusirana na davanje nazad i doprinosu napretku zajednica u kojima Coca-Cola posluje, ali i gde zaposleni u kompaniji žive i rade. Kada pogledate Coca-Cola poslovni model, to nije samo globalna kompanija. Radimo lokalno u više od 200 zemalja. Sličan je naš model za Fondaciju. Mi poslujemo globalnim fondom koji lokalno pruža podršku širom sveta.

Naš cilj je da vratimo najmanje 1% našeg operativnog prihoda iz prethodne godine. Svake godine vraćamo zajednicama deo naše zarade. Što više naši poslovi zarađuju, to što više možemo da podržimo zajednice.”

Kako Fondacija odlučuje koje organizacije ili programe da podrži?

“Postoji toliko potreba širom sveta, i ne možemo ih sve podržati. Svake godine dobijamo hiljade zahteva da podržimo mnoge korisne programe zajednice. Međutim, svaki predlog se ocenjuje pojedinačno kako bi se utvrdilo njegovo usklađivanje sa potrebama lokalne zajednice i našim prioritetima finansiranja: zaštita životne sredine, osnaživanje žena i poboljšanje zajednica.”

Kako su se razvili prioriteti Fondacije?

“Kada sam počela da radim u fondaciji, vratila sam se da pročitam razvojni plan za osnivanje Fondacije i zapisnik sastanka Upravnog odbora Fondacije iz 1984. godine. Htela sam da shvatim zašto je Fondacija uspostavljena i kakva su očekivanja. Uspostavljena je da obezbedi dugoročnu posvećenost zajednici. Pronašla sam citat tadašnjeg predsednika i direktora Roberta Gojzuetea, koji je govorio o prilici i odgovornosti sa kojom ćemo se suočiti u budućnosti, kao i o potrebi da imamo strukturirano i efikasno model za pomaganje. Bila je to logična i dobro promišljena odluka da se ova Fondacija osnuje. Kada se novi članovi pridruže našem Odboru, otvorim svaku orijentacionu sesiju ovim citiramom kako bih sve podsetila na izvornu nameri Fondacije. I dok je ta namera još uvek netaknuta, naša investiciona strategija u zajednici je proces koji se razvija. Godine 1984. smo bili prvenstveno fondacija u Sjedinjenim Državama koja se fokusirala na programe obrazovanja i razvoja mladih. Tokom protekle tri decenije, postali smo globalna fondacija.

Pre 15 godina smo sproveli anketu kako bismo saznali ljude o tome šta Coca-Cola radi u zajednici. Svaki ispitanik je imao drugačiji odgovor: od stipendija, do mini bejzbol lige, do donacija proizvoda lokalnim školama roditeljstva… Dobra vest je da su svi imali odgovor. Postavlja se pitanje: da li smo pravili razliku?

Godine 2007, sastavili smo tim od 20 globalnih lidera Coca-Cole, zajedno sa nekoliko filantropskih stručnjaka, na diskusiji o tome kako Coca-Cola može da ima veći uticaj na zajednicu, na način koji je imao smisla za poslovanje kompanije Coca-Cola. Dogovorili smo se da se fokusiramo na: upravljanje vodama, obrazovanje, osnaživanje žena i dobrobit zajednice. Ove oblasti su nam važne kao kompaniji, i u njima imamo znanje i stručnost.”

Kako Fondacija meri uticaj davanja?

“Kada se organizacije prijavljuju za finansiranje od strane Fondacije, mi postavljamo mnogo različitih pitanja kao deo procene njihovog uticaja na potencijalnu zajednicu. Naši stipendisti prave projekcije o očekivanim rezultatima i uticaju njihovog rada, a na kraju treba da prilože tekuće izveštaje kako bi pratili napredak.”

Na koji način sarađujete sa timovima Coca-Cole širom sveta?

“Globalni domet Coca-Cola sistema je velika prednost za nas. Naša Fondacija može da iskoristi stručnost naših kolega na terenu. Kada dodelujemo grantove širom sveta, mi ovde jednostavno ne donosimo odluke u Atlanti. Svojim kolegama pružamo određenu stručnost, ili u određenim geografskim područjima, koji nam pomažu da identifikujemo najbolje potencijalne stipendiste. Oni razumeju svoje lokalne zajednice i upravljaju lokalnim odnosima. Koristimo Coca-Cola sistem za povezivanje u zajednici na način koji omogućava Fondaciji da bude globalno angažovana.”

Zašto je korporativna filantropija dobra stvar, i zašto je sada važnije nego ikada za kompanije poput Coca-Cole da vrate zajednici?

“Posao Coca-Cole je jednako snažan i održiv kao i zajednice u kojima posluje. A potrošači danas žele da podrže kompanije koje su filantropske i da naprave razliku. Oni više vole da posluju sa kompanijama koje su društveno osvešćene. Postoji očekivanje da što više kompanija zarađuje, to više vraća nazad. I to je odgovor na pitanje zašto se 2007. godine kompanija obavezala da vrati najmanje 1% svog operativnog prihoda iz prethodne godine.”