Apoteka Jacob’s u Atlanti, gde se
Pogledajte galeriju slika istorijske Jacob’s apoteke.
Misleći da će „dva C izgledati dobro na reklami“, dr Pembertonov partner i knjigovođa Frenk M. Robinson predložio je ime i ispisao danas poznati zaštitni znak „Coca-Cola“ svojim jedinstvenim rukopisom. Ubrzo se u novinama The Atlanta Journal pojavila prva reklama u kojoj se žedni građani pozivaju da probaju "novi popularni napitak na točenje".
Rukom oslikani natpisi na kojima je pisalo "Coca-Cola" osvanuli su na radnjama, sa oznakom "napitak" i obaveštavali prolaznike da je novo piće dostupno kao osveženje na točenje. Tokom prve godine prodavalo se, u proseku, skromnih devet napitaka dnevno.
Dr Pemberton nije bio svestan koliki je potencijal napitka koji je stvorio. Postepeno je prodavao delove svoje firme različitim partnerima, a malo pre nego što je preminuo 1888, prodao je ostatak svojih akcija Ejzi G. Kendleru. Kendler, talentovani biznismen iz Atlante, nastavio je da kupuje prava za kompaniju da bi na kraju stekao kompletnu kontrolu nad njom.
Saznajte ostatak priče, izaberite sledeće poglavlje u nastavku:
Coca-Cola hronika
Kandlerovo doba Tog 1. maja 1889, Ejsa Kandler je objavio oglas preko cele strane u novinama The Atlanta Journal, objavivši da je njegova veleprodajna i maloprodajna farmaceutska kompanija "isključivi vlasnik
Kendler je, do 1892. godine, zahvaljujući smislu za trgovinu povećao prodaju
Zaštitni znak "Coca-Cola", koji se koristi na tržištu od 1886. godine, registrovan je u američkom zavodu za patente 31. januara 1893. (Registracija se periodično obnavlja.) Iste godine isplaćene su prve dividende; sa 20 dolara po akciji, one su iznosile 20 procenata knjigovodstvene vrednosti deoničarske akcije.
Čvrsto verujući u reklamiranje, Kendler je proširio dr Pembertonov marketing tako što je razdelio hiljade kupona za besplatnu čašu
Posao je nastavio da raste, a 1894. godine u Dalasu, Teksasu, otvorena je prva fabrika za proizvodnju sirupa izvan Atlante. Druge su otvorene naredne godine u Čikagu, Ilinoisu i Los Anđelesu.
Tri godine nakon osnivanja kompanije, Kendler je u godišnjem izveštaju akcionarima saopštio da se "Coca-Cola pije u svakoj državi i na svakoj teritoriji Sjedinjenih Američkih Država".
Kako je potražnja za
Počinje flaširanje
Dok je Kendler usmeravao sav trud na povećavanje prodaje, u povoju je bio jedan drugačiji koncept koji će omogućiti uživanje u
Godine 1894. u Vikburgu, Misisipiju, Džozef A. Bidenharn bio je toliko fasciniran rastućom potražnjom za
Flaširanje na veliko postalo je moguće 1899. godine, kada su Bendžamin F. Tomas i Džozef B. Vajthed iz Čatanuge u Tenesiju kupili od Čendlera ekskluzivna prava na flaširanje i prodaju
Prva punionica u sklopu novog ugovora otvorena je u Čatanugi 1899. godine, a druga u Atlanti naredne godine. Svesni činjenice da ne mogu da prikupe dovoljno kapitala za izgradnju punionica širom zemlje, Tomas, Vajthed i Lapton odlučili su da potraže spoljni kapital. Sklapali su ugovore sa kompetentnim pojedincima i na taj način pokretali
Narednih 20 godina, broj fabrika porastao je sa dve na više od 1000 – a 95% njih bilo je u lokalnom vlasništvu pod lokalnim rukovodstvom. Kako je poslovanje raslo, razvoj mašina za brzo punjenje i sve efikasniji transport omogućili su punionicama da opslužuju više kupaca većim količinama proizvoda. Danas je
Zaštita vrednog imena
Coca-Cole punionice su početkom 20. veka nailazile na nemali broj izazova. Verovatno najtrajniji i najozbiljniji bila je zaštita proizvoda i pakovanja od imitacija. Imitacija možda jeste najiskreniji oblik laskanja, ali u poslovnom svetu ona može da uništi dobru reputaciju.
Prve reklame su upozoravale na opasnosti koje donosi popularnost. "Tražite original" i "Ne prihvatajte zamene" natpisi su koji su podsećali potrošače da ne treba da se zadovoljavaju ničim osim originalnim proizvodom.
Večna bitka protiv imitacija bila je glavna pokretač evolucije jedinstvene konturisane bočice. Niz različitih ravnih oblika ambalaže korišćen je do 1915 godine, ali kako je konkurencija u kategoriji bezalkoholnih napitaka postajala sve intenzivnija, tako su je imitacije pratile u stopu. Coca-Cola je bila dostojna specifičnog pakovanja, a 1916. godine punionice su prihvatile jedinstvenu konturisanu bocu, dizajn kompanije Root Glass iz Ter Hota iz Indijane.
Sada već poznati oblik registrovan je kao zaštitni znak u američkom zavodu za patente 1977. godine, što je čast koju je doživeo mali broj pakovanja. Boca se tako pridružila zaštitnim znakovima „Coca-Cola“, koji je registrovan 1893. godine, i „Coke®“, registrovan 1945.
Godine 1919, grupa investitora na čelu sa Ernestom Vudrafom i V.C. Bredlijem kupila je kompaniju The
Četiri godine kasnije, Robert Vinšip Vudraf, sin Ernesta Vudrafa, izabran je za predsednika kompanije i započeo više od šest decenija aktivnog rukovođenja. Pre nego što se pridružio firmi za bezalkoholne napitke, ovaj 33-godišnji stanovnik Džordžije prošao je put od prodavača iz kamiona do pozicije potpredsednika i generalnog direktora kompanije White Motor.
Novi predsednik stavljao je neuobičajeni akcenat na kvalitet proizvoda. Vudraf je pokrenuo kampanju uz geslo "Kvalitetni napitak", u okviru koje je visokokvalifikovano osoblje podsticalo i pomagalo objektima sa točilicama pri agresivnoj prodaji i pravilnom služenju
Do kraja 1928. godine, prodaja
Zahvaljujući Robertu Vudrafu i njegovom višegodišnjem rukovođenju poslovanjem,
Kartonu se pridružio još jedan revolucionarni izum 1929. godine - metalni otvoreni frižider, koji je omogućio da se
Kao i zaštićena boca, prepoznatljiva čaša za točenje, koja je usvojena kao standard 1929. godine, pomogla je u promociji
Svetski sajam u Čikagu 1933. godine označio je uvođenje automatskih točilica, u kojima se sirup i gazirana voda mešaju prilikom sipanja napitka. Od kada je
Osveženje ne poznaje granice
- Možda i najveći Vudrafov doprinos bila je njegova vizija
Coca-Cola napitka kao međunarodnog proizvoda. Radeći sa talentovanim saradnicima, uspostavio je globalni zamah koji je u određenom trenutku omogućio daCoca-Cola stigne do svih delova sveta.
U prve dve decenije 20. veka, međunarodni rastCoca-Cola brenda bio je u značajnoj meri slučajan. Sve je počelo 1900, kada je Čarls Hauard Kendler, najstariji sin Ejze Kendlera, poneo bokal sirupa sa sobom na odmor u Englesku. U Atlantu je poštom stigla skromna porudžbina za pet galona sirupa.
Te iste godine,Coca-Cola je otputovala na Kubu i u Portoriko, i nije prošlo mnogo vremena do početka međunarodne distribucije sirupa. Tokom početka 20. veka, punionice počele sa radon na Kubi, Filipinima, u Panami, Kanadi, Portoriku i Guamu. Godine 1920, sa radom je počela punionica u Francuskoj kao prvaCoca-Cola punionica na evropskom kontinentu.
Vudraf je predodredio kompaniju za organizovano međunarodno širenje tako što je 1926. godine osnovao službu za rad sa inostranstvom, koja je 1930. postala podružnica poznata pod imenom TheCoca-Cola Export Corporation. Do tada se broj zemalja u kojima su punionice radile povećao skoro četiri puta, a kompanija je incirala partnerstvo sa Olimpijskim igrama koje je prevazilazilo kulturološke granice.
Coca-Cola i Olimpijske igre započele su svoju saradnju leta 1928, kada je američki teretnjak stigao u Amsterdam sa olimpijskim timom SAD-a i 1.000 gajbiCoca-Cola napitka. Četrdeset hiljada gledalaca napunilo je stadion i posvedočilo dvema premijerama: prvom paljenju olimpijskog plamena i prvoj prodajiCoca-Cola napitka na Igrama. Obučeni u kape i kapute saCoca-Cola zaštitnim znakom, prodavci su utoljavali žeđ navijača, dok su izvan stadiona štandovi za osveženje, kafići, restorani i male prodavnice služiliCoca-Cola napitak u bocama i na točenje.
Simbol prijateljstva Na početku Drugog svetskog rata,
Kada su Sjedinjene Države ušle u rat, Robert Vudraf je 1941. godine izdao naredbu "da se osigura da svaki čovek u uniformi može da dobije
Ovo snabdevanje oružanih snaga
U roku od šest meseci, inženjer kompanije otputovao je avionom u Alžir i otvorio prvu fabriku, prvu od 64 pogona za punjenje koji su poslati u inostranstvo tokom Drugog svetskog rata. Pogoni su postavljeni najbliže moguće borbenim zonama u Evropi i na Pacifiku. Tokom rata, pripadnici vojske konzumirali su više od pet milijardi boca
Prisustvo
U korak sa vremenima Od kraja četrdesetih do sedamdesetih godina prošlog veka, Sjedinjene Države prolazile su kroz promene do tada neviđenim tempom, kao i ostatak sveta. Kompanija The
Drugi svetski rat je preobrazio svet, a kompanija se suočila sa novim, složenijim globalnim tržištem.
Pakovanje
Do sredine šeste decenije 20. veka, sinonim za
Kompanija je 1955. godine predstavila velike i porodične boce, koja su odmah doživele uspeh. Metalne limenke, koje su prvi put napravljene za oružane snage u inostranstvu, pojavile su se na policama prodavnica u SAD do 1960. godine. Zatim, posle dugogodišnjih istraživanja plastičnih boca za bezalkoholne napitke, kompanija je 1977. godine predstavila PET (polietilen tereftalat) ambalažu u veličini od dva litra.
Proizvodi
Kompanija je takođe na tržište izbacila nove bezalkoholne napitke koji su zadovoljavali sve širi spektar ukusa. Fanta® je rođena u Nemačkoj, a u Americi je puštena u prodaju 1960. godine; danas je Fanta porodica bezalkoholnih napitaka sa različitim ukusima, jedan od najbolje prodavanih brendova u svetu. Sprite®, napitak sa ukusom limuna i limete, pojavio se 1961. godine, a 1963. kompanija je na tržište izbacila TAB®, svoj prvi niskokalorični napitak.
Promene tokom šezdesetih godina 20. veka donele su sa sobom više od novih bezalkoholnih napitaka. Godine 1960, kompanija Minute Maid Corporation se spojila sa kompanijom
Oglašavanje
Tokom godina, džinglovi i slogani odredili su tempo
Usledili su brojni nezaboravni slogani, uključujući i "Stvari su bolje uz
Ilustracije vrhunskih umetnika, uključujući Normana Rokvela, prikazivane su u šarenolikim reklamama koje su plasirale imidž proizvoda u vodećim časopisima. Popularni "portreti" Deda Mraza koje je uradio eminentni umetnik Hadon Sandblom prvi put su se pojavili četrdesetih godina 20. veka i nastavili da se koriste za praznične reklame do početka sedamdesetih.
Od sredine dvadesetih godina, radio je predstavljao najvažniji medij za komunikaciju
Svet se promenio, a sa njim i oglašavanje kompanije - dopirući do novih grupa potrošača putem novih kanala, a naročito televizije. Na Dan zahvalnosti 1950. godine, Edgar Bergen i njegov pomoćnik, Čarli Mekarti, pojavili su se u prvoj uživo emisiji na televizijskoj stanici koju je sponzorisala kompanija The
Tokom godina, reklame za
Globalna kompanija (Početkom poslednje četvrtine 20. veka, duboka emocionalna veza između
Moć i prestiž
Možda malo ličniju procenu potrošača i njihove lojalnosti
Globalna strategija kompanije tokom osamdesetih godina prošlog veka nastavila je da potrošačima na svim kontinentima pruža osvežavajuće proizvode za svaku priliku i stil života. Kompanija je obeležila istoriju bezalkoholnih napitaka plasiranjem Diet Coke® napitka 1982. godine, što je bilo prvo proširenje zaštitnog znaka
Reklamiranje tokom sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka nastavilo je put dugoročne tradicije predstavljanja
Početkom 1982. godine tema "Coke is It!“ plasirana je širom sveta kao odraz povratka pozitivnog duha osamdesetih i potvrda liderskog duha
Od sitnih prvih koraka
Kompanija
Kompanija
Od Bostona do Pekinga, od Montreala do Moskve,
Dan za danom,
društvene mreže