Nije istina da samo na filmu možete da pređete put od radnika do šefa. Primer koji potvrđuje pravilo je Muhtar Kent koji se „The Coca-Cola Company“ pridružio 1978. nakon što se javio na oglas, a tri decenije kasnije došao je na najvišu poziciju u kompaniji iz Atlante.

Sa gospodinom Kentom smo razgovarali nakon što je palicu generalnog direktora predao nasledniku Džejmsu Kvinsiju. On će ostati u kompaniji kao predsednik Odbora, a nama je otkrio kako vidi budućnost Coca-Cola sistema.

Šta vas je navelo da se javite na oglas?

- U to vreme sam radio u jednoj banci u Njujorku. Od prvog dana sam znao da bankarstvo nije za mene. Naravno, kao lojalni potrošač, bio sam upoznat sa Coca-Cola proizvodima, ali o samoj kompaniji nisam znao ništa. Poslao sam CV i pozvali su me da dođem u Atlantu. Seo sam na avion i otišao. Stigao sam do zgrade od crvene cigle na četiri sprata, kako bih se našao sa nekim ljudima. Kada sam se vratio u Njujork dobio sam poruku u kojoj su me pozivali da ponovo odem u Atlantu. Tokom drugog sastanka, rekli su mi: „Hteli bismo da ti ponudimo posao u Coke kamionu.“ Ja sam odgovorio: „Nisam baš to očekivao, ali zvuči dobro.“ To je bilo neverovatno iskustvo, ustajali smo svakog jutra u četiri sata, zatim odlazili da natovarimo „Coke kamione“ i poređamo proizvode po policama u supermarketima. Tada se rodila moja ljubav prema prodaji koja traje već 39 godina - otkrio nam je Muhtar Kent.

Rođeni ste u SAD, proveli detinjstvo u Tajlandu, Indiji, Iranu i Turskoj, a obrazovanje ste stekli u Velikoj Britaniji. Kako su sva ta različita mesta i toliki broj kultura uticali na razvoj vaše karijere u globalnoj kompaniji?

- Prvo i najvažnije, naučio sam kako da prihvatim ljude iz različitih kultura, različitog porekla, svih religija, svih rasa, kojim god jezikom da govore. Drugo, kao poslovni čovek, naučio sam da različita gledišta daju bolje rezultate. Nikada nisam zamišljao da ću se naći u firmi koja će postati kompanija sa najizraženijim internacionalnim karakterom u SAD, gde veliki broj ljudi iz veoma mnogo različitih zajednica radi na jednom cilju. Smatram da sam imao ogromnu privilegiju da putem oglasa dođem na mesto koje će narednih 40 godina biti moj dom.

Kada se osvrnete na proteklih devet godina, na šta ste još veoma ponosni?

- Od početka 2009. godine ostvarili smo 110 milijardi dolara u vrednosti akcija. Lansirali smo 1.000 novih proizvoda. Povećali smo broj dnevnih porcija od 1,4 milijarde na 1,9 milijardi. Dodali smo devet novih brendova vrednih milijardu dolara, i ostvarili dobit od akcija u 39 uzastopnih kvartala. 

Dok ste bili na poziciji generalnog direktora, koristili ste termin „konstruktivno nezadovoljstvo“ kako biste opisali kako način razmišljanja tako i stavove koje je trebalo da prihvate svi saradnici Coca-Cola sistema. Zašto?

- Lukavo sam to pozajmio od gospodina Roberta Vudrafa. On bi često rekao da „svet pripada nezadovoljnima“, naročito u poslednjem periodu svog mandata. Zaista je sjajno što činimo deo života naših potrošačča više od 1,9 milijardi puta dnevno. Istovremeno, kada se setite da 2,3 milijardi domaćinstava na svetu konzumira 26 napitaka svakog dana i da manje od dva napitka čine naši proizvodi, to vas odmah čini konstruktivno nezadovoljnim. Natera vas da malo bolje razmislite o tome šta još možete da uradite kako biste razvili svoje brendove i kreirali više proizvoda koje potrošači žele... tako da dva od 26 napitaka postanu četiri, zatim šest, onda osam i tako dalje.

Počeli ste u kompaniji Coca-Cola pre skoro 40 godina. Šta mislite, kako će izgledati ova kompanija za 40 godina?

- Prvih 90 godina bili smo kompanija sa jednim proizvodom i jednim brendom. Tokom poslednjih 30 do 40 godina dodali smo gotovo 4.000 novih proizvoda, više od 500 brendova i mnogo novih inovacija u oblasti ambalaže i opreme. Mislim da će se industrija pića razvijati u narednih 20 do 30 godina na tri različita načina. Jedan način će se i dalje odnositi na flaširane ili napitke u konzervi koji se nude potrošaču u pakovanju iz kog može odmah da ih konzumira. Drugi je sve veća potrošnja koju će omogućiti razvoj tehnologije na mestima na kojima se prodaje hrana. A treći se odnosi na potrošnju napitaka kod kuće na koju će opet pozitivno uticati razvoj tehnologije.

Opisali ste sebe kao nepopravljivog optimistu ne samo kada je u pitanju poslovanje kompanije Coca-Cola, već i industrija pića u celini. Zašto?

- Čovek mora biti optimista da bi bio uspešan kao poslovni lider... i da čašu uvek vidi kao do pola punu, a ne polupraznu. Oduvek sam to verovao, i to mi je uvek pomagalo. Najsigurniji put do neuspeha je da vidite čašu kao polupraznu. Kao što sam i rekao našim akcionarima na godišnjem sastanku i ove i prošle godine, ovom kompanijom treba da upravljamo i u narednom kvartalu i u narednoj četvrtini veka. Zato verujem da kompaniju Coca-Cola čeka sjajna budućnost.

Šta biste voleli da bude vaš legat?

- Da Džejms nastavi sa uspesima i razvija ovu kompaniju na održivoj osnovi, za šta sam uveren da su on i njegov tim sposobni. To je ono čemu sam težio svakog dana tokom karijere, a posebno ovih poslednjih devet godina koliko sam vodio kompaniju, kako bih se uverio da će oni koji dolaze posle mene nastaviti sa uspesima - poručio je Muhtar Kent.