Nekada je „obijanje“ pragova, od vrata do vrata, bio jedini način da pronađete posao, ali i da poslodavac dobije kvalifikovanog radnika. Danas, u modernom ratu za talente, društvene mreže su povukle nove borbene linije pružajući i jednoj i drugoj strani za pregovaračkim stolom potpuno nove alatke za umrežavanje, komunikaciju i razvoj brenda.

Samo u proteklih nekoliko godina, „LinkedIn“, „Facebook“, „Twitter“ i druge platforme uticale su na način na koji kompanije svih veličina traže i angažuju talentovane kandidate. Odnos između regrutera i kandidata za posao, koji je nekada bio potpuno formalan, sada je daleko opušteniji i transparentniji. 

- Nekada smo morali da razgovaramo satima preko telefona i istražujemo poput privatnog detektiva kako bismo pronašli prave ljude ili prave prilike. Ono što je nekada bila barijera, informacija, više nije nikakva prepreka. Internet je omogućio slobodno pretraživanje podataka - kaže Kevin Šingli, direktor globalnog Sektora za prijem talenata u kompaniji Coca-Cola

Dobar profil na društvenim mrežama zlata vredi

Društvene mreže su omogućile sistem samousluživanja kada je u pitanju traženje i pronalaženje posla. Više nije potrebno da poznajete nekog u samoj kompaniji da biste zakazali intervju. Nakon kratke pretrage na internetu možete direktno da kontaktirate ljude koji vas mogu zaposliti i reći im: „Ja želim taj posao“, umesto da držite pesnice i živite u nadi da će vaše ime da se pojavi u rezultatima pretrage. Zapošljavanje je sada u velikoj meri dvosmerna ulica.

Veoma je važno da razvijete širok i dubok ekosistem konekcija. Poslodavac će pre zapaziti profil na „LinkedIn“-u sa 500 konekcija nego onaj koji ima samo 100.

- Što ste više povezani i što više napora uložite u održavanje kontakta i odnosa sa drugima – više vredite. Poenta je u tome da se povežete sa ljudima koji znaju ono što vi ne znate i odlučite šta je to što možete da ponudite ljudima sa kojima se umrežavate - kaže Den Šobel, partner u firmi koja pruža usluge konsaltinga i istraživanja.

Društveni mediji imaju pozitivni uticaj i na drugi kraj jednačine. Nedavno istraživanje koje je sproveo Jobvite sa više od 1.000 lidera u oblasti ljudskih resursa i regrutera otkrilo je da je 92 odsto ispitanika u 2012. godini koristilo ili planiralo da koristi društvene medije prilikom traženja kandidata. Štaviše, 93 odsto ispitanika je koristilo „LinkedIn“ kako bi pronašli kvalifikovane kandidate, što je mnogo više u odnosu na samo 78 odsto u 2010. godini. Takođe, „Facebook“ (66%) i „Twitter“ (54%) postaju sve uticajniji.

Kompanije sada proaktivno traže i kontaktiraju stručnjake sa idealnim kvalifikacijama za posao. A, da bi pružile odgovarajući kontekst kandidatima, one takođe pažljivo kreiraju „brend poslodavca“ na internetu i pružaju uvid u korporativnu kulturu „ko gde radi i kako izgleda prosečan dan“ na autentičan način, putem blogova, video zapisa, aplikacija i slično.

I poslodavci pod lupom

Takođe, kompanije sve više koriste društvene mreže kako bi privukle „pasivne“ kandidate, odnosno zaposlene stručnjake koji ne traže aktivno posao ali su otvoreni za razgovor. 

- Jedan broj naših članova traži novi posao, ali većina to ne radi. Oni posećuju našu platformu kako bi pratili određenu grupu za diskusiju, da bi napravili poslovne kontakte ili ažurirali svoj profil. Upravo zato, mi predstavljamo sjajan forum za regrutere na kome mogu da nađu odgovarajuće kandidate i direktno ih kontaktiraju - smatra Lila Srinivasan, menadžer marketing grupe za „LinkedIn“.

Organizacije sada podstiču svoje zaposlene da postanu njihovi nezvanični lovci na talente i objavljuju otvorene pozicije na društvenim mrežama. Kandidati koji se angažuju na taj način brže dobijaju posao i veće su šanse da će dugoročno odgovarati organizaciji. Prema istraživanju koje je sproveo Jobvite, jedan od sedam kandidata koji su preporučeni ovim putem dobije posao, u poređenju sa jednim u 100 koji se prijave na uobičajen način.

Hire-Power-body2.jpg
Šingli smatra da zaposleni imaju najbolji uvid u to kakav kandidat će uspeti u njihovoj kompaniji jer poznaju njenu kulturu. 

- Kada angažujemo naše ljude da traže kandidate, imamo mnogo veći uspeh nego kada unajmimo firme specijalizovane za to. U svari, analizirali smo načine angažovanja zaposlenih od 2004. do 2008. i otkrili da su kandidati do kojih smo došli pretragom dva i po puta češće angažovani nego oni koje smo kontaktirali putem naše sopstvene mreže ili putem preporuke.

Zahvaljujući društvenim alatkama, kompanije troše manje vremena i manje novca na potragu za odgovarajućim talentima. „Coca-Cola“ je smanjila troškove angažovanja firmi za traženje kandidata za više od 50 odsto tokom prethodne četiri godine - od 15 miliona dolara u 2008. na sedam miliona dolara u 2012.